ثبت سفارش برنج

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بهترین روش نگه داری برنج خام ایرانی

برای شما هم پیش آمده که کیسه برنج خود را باز کنید و در کمال ناباوری ببینید که برنج‌تان شپشک یا کرم زده؟ قطعاً تجربه تلخ این موضوع را فراموش نکرده‌اید و به دنبال راه‌حل مناسبی هستید تا این بار به درستی از کیسه‌های برنجتان نگهداری کنید.
در کنار این موضوع باید بدانید که برنج‌های ایرانی مستعد آفت هستند و برخلاف برنج‌های خارجی ممکن است پس از چند ماه یا یک‌ سال کم‌کم شپشک بزنند. برای دانستن اینکه چطور می‌توانید جلوی این اتفاق رو بگیرید و یا حداقل آن را به تعویق بیاندازید با ما همراه باشید.

۱. دقت در هنگام خرید برنج

در هنگام خرید برنج مشتی از برنج را بردارید و از نزدیک بررسی کنید که آفاتی مانند شپشک و یا کرم داخل برنج نباشد.

۲. نگهداری برنج در مکان خشک و خنک

مطمئن شوید که مکان برنج خشک و خنک است. رطوبت و گرما باعث خرابی برنج می‌شوند. اکثر مردم برنج خود را در انباری نگهداری می‌کنند که معمولاً مکانی گرم است، بنابراین دقت داشته باشید که اگر می‌خواهید برنج خود را در انبار نگهداری کنید، انبار تهویه‌ای مناسب داشته باشد.

۳. ایجاد فاصله بین کیسه برنج با زمین و دیوار

بین کیسه‌های برنج با زمین و دیوار فاصله ایجاد کنید. این کار مانع نفوذ رطوبت دیوار و زمین به کیسه‌های برنج می‌شود. برای در امان بودن کیسه‌های برنج از سوسک، موش و سایر حشرات نیز آن را در قفسه و یا درجایی بلندتر از زمین قرار دهید.

۴. نگهداری برنج در ظرف مناسب

در حالت کلی برنج را می‌توان در کیسه پارچه‌ای، ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی مات و ظروف فلزی دوجداره(لایه‌ی خارجی فلزی، لایه‌ی داخلی پلاستیکی) نگهداری کرد که از میان آن‌ها نگهداری برنج در گونی‌های نخی بهتر از بقیه است.

بهتر است برای حجم زیاد برنج از کیسه‌های نخی استفاده کنیم؛ زیرا این کیسه‌ها برخلاف کیسهها و ظروف پلاستیکی، سبب می شوند که رطوبت برنج خارج شود و طول عمر آن افزایش یابد ولی برای حجم کم برنج می توان از ظروف شیشه‌ای، پلاستیکی یا فلزی استفاده کرد.

نکته۱: اگر بخواهیم برای نگهداری برنج از ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی استفاده کنیم، این ظروف حتما باید خشک باشند؛ در غیراین صورت در مدت کوتاهی سبب خراب شدن برنج می شوند.

نکته۲: ظروف شیشه‌ای مات نسبت ظروف پلاستیکی برای نگهداری برنج مناسب تر هستند؛ زیرا در صورت نگهداری برنج در ظروف پلاستیکی ممکن است طعم و بوی برنج تحت تاثیر پلاستیک تغییر کرده و برنج کیفیت خود را از دست بدهد ولی در ظروف شیشه‌ای طعم و عطر برنج تغییر نمی کند.

۵. جلوگیری از کرم زدن برنج

احتمالا تا‌به‌حال برنج کرم زده را از نزدیک دیده‌اید. برای جلوگیری از آفت زدن یا شپشک زدن برنج، بهتر است که از همان ابتدا یک یا دو مورد از مواد زیر را در ظرف یا کیسه برنج قرار دهید.

• حبه سیر
• فلفل تند و خشک
• میخک
• آهن مانند میخ یا میلگرد
• برگ گردو
• پوست گردو
• برگ درخت چریش
• نمک
• زنجبیل
• زردچوبه

 

۶. نگهداری برنج در مکانی به دور از نور خورشید

برنج را در معرض نور خورشید قرار ندهید چراکه باعث آفت‌زدگی برنج می‌شود. نور مستقیم خورشید نیز موجب خرد شدن دانه‌های برنج می‌شود.

۷. خرید برنجی که به خوبی خشک شده باشه

اصلی‌ترین علت آفت زدن برنج‌های ایرانی این است که در فرآیند سفید کردن برنج به اندازه کافی برنج را در خشک‌کن قرار نمی‌دهند تا رطوبت آن گرفته شود. برنج باید در حدود ۶۰ ساعت در خشک‌کن باشد ولی در فصل برداشت بعضی از کارخانه‌ها به خاطر حجم زیاد کار برنج را به میزان ۳۰ تا ۴۰ ساعت در خشک کن می‌گذارند و همین باعث می‌شود تا برنج زودتر آفت بزند. ما در درکام اطمینان حاصل می‌کنیم که برنج‌هایی که عرضه می‌کنیم به میزان کافی خشک شده باشند تا زود دچار شپشک نشوند.

۸. استفاده از جذب‌کننده اکسیژن در کیسه برنج

یکی از اصلی‌ترین علت‌های فاسد شدن موادغذایی به خاطر اکسیژن هوا است که باعث ایجاد محیطی مناسب برای رشد آفات می‌شود. برای مقابله با این مورد می‌توان از جاذب اکسیژن استفاده کرد و با قرار دادن جاذب اکسیژن در کیسه برنج و یا بسته‌بندی موادغذایی دیگر از آفت زدن آن‌ها جلوگیری کرد.

مدیرسایت وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.